Agencje, zajmujące się zatrudnieniem, podają, że już w tej chwili na rynku pracy brakuje około 40 tys. programistów. Deficyt ma się pogłębiać w kolejnych latach. Powszechnie wiadomo także, że jest to grupa ludzi zarabiająca dość dobrze.

Dlatego nie dziwi, że każdy z nas, choć przez chwilę, nie zastanawiał się, czy to zawód dla niego. Jednak, jak widać, mało osób działa. Pokutują istniejące od lat stereotypy na temat zawodu programisty.

O to niektóre z nich:

PROGRAMOWANIE JEST NUDNE I NIECIEKAWE

Dla niewtajemniczonych praca programisty wydaje się nudną, powtarzalną czynnością. Wpisywanie kolejnych linijek niezrozumiałego kodu nie wydaje się być fascynującym zajęciem. Jednak, gdy zobaczysz efekt swojej pracy – działającą grę, animację czy aplikację możesz poczuć się jak stwórca. Jeśli zdecydujesz się na napisać najprostszy program, przekonasz się, że programowanie jest ciekawe i wciągające.

PROGRAMOWANIE TO PRZEJŚCIOWA MODA

Sceptycy ostrzegają, że programowanie to przejściowa moda tak jak niegdyś marketing i zarządzanie czy europeistyka. Jednak XXI wieku to dynamiczny rozwój technologiczny, który nie zwalnia a ciągle przyspiesza. Nauka programowania dziś jest przez wielu postrzegana jako nauka kolejnego języka obcego. Nie można zaprzeczać, że dziś już prawie wszystko jest programowalne: od rzeczy codziennego użytku po całe linie produkcyjne w fabrykach.  Pewne jest, że nie każdy, kto będzie uczył się programowania zostanie programistą, tak jak nie każdy kto uczy się w szkole języka polskiego zostanie w przyszłości polonistą. Dziś o programowaniu nie można myśleć jak o wiedzy tajemnej, dostępnej tylko dla wybranych, dziś programowanie to nowa kompetencja XXI wieku. Ucząc się programowania nie musisz zostać programistą jeśli nie chcesz. Jednak programując uczysz się kreatywności, która jest przydatna w wielu dziedzinach naszego życia.

PROGRAMOWANIE JEST DLA CHŁOPAKÓW

Kobiety stanowią zaledwie 10 % absolwentów kierunków informatycznych w Polsce. Wciąż panuje przekonanie, że kierunki techniczne nie są dla dziewczyn. Przyczyną tego może być często stereotypowe podejście do nauczania i do roli kobiety w społeczeństwie. Jednak to kobiety są lepiej wykształcone niż mężczyźni, relatywnie więcej kobiet kończy szkoły średnie, zdaje matury i kontynuuje naukę na studiach. Aktualnie szereg inicjatyw związanych z tym tematem jest prowadzonych. Wszystkie mają na celu zmienić stereotypowe spojrzenie na rolę kobiety w społeczeństwie. Podążając za hasłem z PRL „ Kobiety na traktory” dziś mówmy „Kobiety do IT”.

PROGRAMOWANIE JEST TRUDNE

Istnieje przekonanie, że programowanie jest trudne, wymagające bardzo zaawansowanej wiedzy matematycznej, ponadprzeciętnej inteligencji i umiejętności analitycznych. Jak się okazuje programowanie jest dziecinnie proste. Już 5 latek może zaprogramować robota i nie jest mu do tego potrzebna wiedza, bądź specjalne umiejętności matematyczne. Programowania może uczyć się każdy, co nie oznacza, że każdy będzie wykonywał te same czynności programistyczne. Różnice w poziomach znajomości programowania odzwierciedla nazewnictwo specjalistów – programmer, coder, software engineer, developer, owner itd.

PROGRAMOWANIE TO ZAJĘCIE DLA DZIWAKÓW

Myśląc programista widzimy aspołeczną, wyalienowaną jednostkę przyklejoną do klawiatury, z nosem w monitorze. Odejście od takiego postrzegania osób związanych z nowymi technologiami  jest wyzwaniem dla organizatorów wszelkiego rodzajów kursów i projektów społecznych związanych z nauką programowania. Musimy przestać myśleć o programistach jak o nieporadnych życiowo osobach. Przede wszystkim programiści to ludzie kreatywni, z zacięciem do rozwiązywania problemów .

Już dziś zapisz swoje dziecko na innowacyjne zajęcia z Fibotami